خواص تخمه آفتابگردان


خواص تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان بسیار فراوان است. تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی و عالی برای سلامت تیرویید است. همچنین غنی از منیزیم است که با کمک آن از  مغز، قلب و ماهیچه‌ها محافظت می کند و به درمان افسردگی کمک می‌کند. ریبوفلاوین موجود در تخمه آفتابگردان به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین را به انرژی آزاد کند و باعث افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی می‌شود.

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان می‌توانیم به بهبود سلامتی مغز، کمک به سلامت و زیبایی پوست، کاهش وزن، جلوگیری از آسیب‌های سلولی، مراقبت از مو، کاهش ریزش مو، افزایش میزان انرژی، کاهش وزن، بهبود گوارش، کمک به رشد و نمو، کمک به خواب، تحکیم استخوان، درمان درد آرتروز و  تسهیل یبوست و اسهال اشاره کرد.

خواص تخمه آفتابگردان برای کبد

تخمه آفتابگردان دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامینو A و املاح معدنی فراوانی است که به سلامت کبد کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها و املاح با افزایش سم زدایی کبد به درمان کبد چرب کمک می‌کنند.

مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد برای کبد چرب توصیه می‌شود. درصد چربی دانه‌های روغنی آفتابگردان خام نسبت به تخمه آفتابگردان بو داده و تخمه آفتابگردان دانه شده سطح بسیار پایین‌تری دارد. استفاده از تخم آفتابگردان به افرادی که بیماری کبد چرب دارند توصیه می‌شود. این خاصیت از تخمه آفتابگردان با گردو مشترک است. یکی از خواص گردو نیز کمک به سلامت کبد و درمانی برای کبد چرب است.

چربی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد، از آن دسته از چربی‌هایی است که برای بدن ما ضروری به حساب می‌آیند و مصرف این چربی‌ها آسیب جدی به وجود نخواهد آورد؛ اما اگر سطح این چربی‌های خوب از سطح نرمال خود بالاتر بروند، می‌توانند در اعضای مختلف بدن ما همچون کبد تجمع یابند و منجر به کبد چرب شوند. این به معنای آن است که تخمه آفتابگردان نیز مانند هر ماده غذایی دیگری اگر بیش از حو و افراطی مورد استفاده قرار گیرد موجب افزایش چربی در کبد می‌شود و می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

تخمه آفتابگردان و دیابت

با توجه به مطالعات انجام شده تخمه آفتابگردان برای دیابت و کلسترول بالا موثر بوده و باعث کاهش آن ها می شود. شده مصرف تخمه میزان هیپرگلیسمی را کاهش می‌دهد و موجب کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود.

افراد مبتلا به دیابت گلیکاسیون پیشرفته تولید می‌کنند که موجب آسیب به بون می‌شود. تخمه آفتابگردان دارای ترکیباتی است که این مواد را مهار می کند. وجود سینارین در تخمه آفتابگردان سبب کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول می‌شود که این موضوع برای مبتلایان له هایپرگلیسیمی یا چربی خون بالا مزایایی به همراه دارد. تخمه آفتابگردان احتمال ابتلا به سندرم متابولیک که با علائمی مانند دیابت، چاقی و بیماری های خود ایمنی می شود، جلوگیری می کند

تخمه آفتابگردان چاق کننده است ؟

تخمه آفتاب گردان به مقدار زیاد دارای پروتئین است و به همین خاطر بسیار مفید است. اما یکی از مضرات تخمه آفتابگردان به ویژه در رژیم‌های لاغری، کالری بالای آن است. هر ۳۰ گرم از تخمه آفتابگردان کالری حدود ۱۶۵ دارد که میزان زیادی به حساب می‌آید. شباهت استفاده از خواص آفتابگردان و چاق‌کنندگی آن همچون چربی موجود در گردو و خواص گردو است که چنانچه به میزان کافی مصرف شود، سبب چاقی نمی‌شود.

در نتیجه زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان می‌تواند سبب چاقی و اضافه وزن در انسان شود؛ اما اگر درست و به اندازه مصرف کنید، می‌تواند سبب لاغری انسان نیز شود. تخمه آفتاب گردان، حاوی روغن زیاد، فیبر و پروتئین است. اگر به اندازه مصرف شود باعث احساس سیری در طول روز می شود و از این طریق به کاهش وزن انسان کمک می‌کند.

همانطور که گفته شد، ممکن است برخی مواد غذایی چربی بالایی داشته باشند و یا در صورت مصرف بیشتر از حد، چاق‌کننده باشند؛ اما خواص این مواد غذایی سبب می‌شود که نیازمند استفاده از آن‌ها باشیم. به همین دلیل چنانچه به کاهش وزن نیاز داریم، باید از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنیم که به ما کمک کند بدون محدود کردن مصرف مواد غذایی، به هدف کاهش وزن و تناسب اندام دست پیدا کنیم و در کنار آن سطح سلامتی خود را ارتقا دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *